الفكره ان كل ماتعمل scale للمكعب اللي في المنتصف يتحرك معاه المكعب اليمين والمكعب الشمال من غير مايتلامسو بعض
فكره بسيطه بس هتعرف فهيا علي بعض اساسيات التعامل مع geometry nodes
هندخل علي واجه البرنامج الرئيسيه نضيف shift+A واضافه cube
من التحديثات المهمة في بليندر geometry nodes ودي بتخليك تعمل موديلنك وحجات كتير جدا بخطوات بسيطه وممتعه عن طريق اضافه nodes مع بعضها
اول حاجه هنفتح
اضغط new هتلاقي فتح معاك زي الصوره كده وتقدر تضغط home عشان يجيلك في وسط الشاشه
تقدر تعتبر الدرس ده مقدمه بسيطه لفهم ال NODES دي بتشتغل ازاي
في الدرس ده هنتعامل مع 4 خانات ونلاحظ عن اضافه أي نود بليندر عامل تلوين مختلف هنتعرف عليهم مع تقدم الدورات
هنضغط shift+A هتظهر معانا قايمه Add ونلاحظ ان هنستخدم Geometry ,Utilities,inpt من القائمه الرئيسه
وليهم قوائم فرعيه هنفتحا مع تقدم الدرس بالصور مع بعض زي الصوره اللي تحت دي
أول حاجه هنضيف geometry transform ونخليها بين ال input و out put
عشان نضيف مكعبين هنعمل shift+d ل Transform Geometry مرتين
بالتأكيد مش هتعرف توصل ل output من غير اضافه join geometry
هتلاحظ ان في مربع واحد بس اللي ظاهر في 3d viewport وعشان نشوف الثلاثه مكعبات هنغير الx location للي فوق واللي تحت ونسيب اللي في النص زي ماهي
هنبدا نغير x location كما هو موضح بالصوره ادناه
هنضيف node اسمها compinexyz ودي وظيفتها ان بتخليني اتحكم في x,y,zكل واحد لواحده من input خارجي بدلا من التعامل معاهم كلهم لان في الحاله دي محتاجين محور X بس
عشان نقدر نغير القيمه علي كل compine xyz هنتسخدم node اسمها value
هنوصلها بكل x اليي موجوده هتلاحظ ان في اختلاف حصل في المكعبات في ال3d view ماتقلقش عشان احنا هنستخدم بعد كده math node عشان نقدر نتحكم بيها ازاي ال node value هتدي قيمه لكل node فيهم
وهنضيفهم زى الصوره الجايه دي
وبكده نكون عملنا المربع اللي فيي النص كل مانغير القيمه يكبر في محور ال scale x والمربعين اللي في الاطراف
معاه في نفس المسار بس عكس بعض بيروحو ويجو مع تغير القيمه
ماتنساس تبعت سكرين لل 3dview عندك في التعليقات تحت ولو عندك اي استفسار تقدر تبعته برده في التعليقات