Geometry nodes(how to change location by scale another object)

 الفكره ان كل ماتعمل scale للمكعب اللي في المنتصف يتحرك معاه المكعب اليمين والمكعب الشمال من غير مايتلامسو بعض 

فكره بسيطه بس هتعرف فهيا علي بعض اساسيات التعامل مع geometry nodes



هندخل علي واجه البرنامج الرئيسيه نضيف shift+A   واضافه cube


من التحديثات المهمة في بليندر geometry nodes   ودي بتخليك تعمل موديلنك وحجات كتير جدا بخطوات بسيطه وممتعه عن طريق اضافه nodes مع بعضها

اول حاجه هنفتح

اضغط new هتلاقي فتح معاك زي الصوره كده وتقدر تضغط home عشان يجيلك في وسط الشاشه




تقدر تعتبر الدرس ده مقدمه بسيطه لفهم ال NODES  دي بتشتغل ازاي

في الدرس ده هنتعامل مع 4 خانات ونلاحظ عن اضافه أي نود بليندر عامل تلوين مختلف هنتعرف عليهم مع تقدم الدورات

هنضغط shift+A هتظهر معانا قايمه Add ونلاحظ ان هنستخدم Geometry ,Utilities,inpt من القائمه الرئيسه

وليهم قوائم فرعيه هنفتحا مع تقدم الدرس بالصور مع بعض زي الصوره اللي تحت دي



 أول حاجه هنضيف geometry transform ونخليها بين ال input و out put


عشان نضيف مكعبين هنعمل shift+d ل Transform Geometry مرتين


بالتأكيد مش هتعرف توصل ل output من غير اضافه join geometry


هتلاحظ ان في مربع واحد بس اللي ظاهر في 3d viewport وعشان نشوف الثلاثه مكعبات هنغير الx location للي فوق واللي تحت ونسيب اللي في النص زي ماهي





هنبدا نغير x location كما هو موضح بالصوره ادناه




هنضيف node اسمها compinexyz ودي وظيفتها ان بتخليني اتحكم في x,y,zكل واحد لواحده من input خارجي بدلا من التعامل معاهم كلهم لان في الحاله دي محتاجين محور X بس



عشان نقدر نغير القيمه علي كل compine xyz هنتسخدم node اسمها value



هنوصلها بكل x  اليي موجوده هتلاحظ ان في اختلاف حصل في المكعبات في ال3d view ماتقلقش عشان احنا هنستخدم بعد كده math node عشان نقدر نتحكم بيها ازاي ال node value هتدي قيمه لكل node فيهم




وهنضيفهم زى الصوره الجايه دي



وبكده نكون عملنا المربع اللي فيي النص كل مانغير القيمه يكبر في محور ال scale x والمربعين اللي في الاطراف 

معاه في نفس المسار بس عكس بعض بيروحو ويجو مع تغير القيمه


ماتنساس تبعت سكرين لل 3dview عندك في التعليقات تحت ولو عندك اي استفسار تقدر تبعته برده في التعليقات 

إرسال تعليق

أحدث أقدم

نموذج الاتصال